shabakema shabakema .

shabakema

عروسك پوليشي

عروسك پوليشي(Doll) اسباب بازي كودكان و گاهي نوجوانان است و معمولاً شبيه انسان ساخته مي‌شود. عروسك پوليشي به قوه تخيل كودكان كمك مي‌كند بگونه‌اي كه هنگام بازي، كودك آنرا فردي زنده تصور كرده و براي آن شخصيت و اعمال متصور مي‌شود. با توجه به لزوم ايجاد يك پل ارتباطي بين بزرگسال و كودك كه توسط آن بزرگسال بتواند هم كودك را بشناسد و هم دنياي خويش را به او معرفي كند، ساخت و ارائه اسباب بازي به كودك يكي از موثرترين راه كارهايي است كه با درگير كردن احساسي كودك مي‌تواند وي را به واكاوي و جستجو در مفاهيم دنياي بزرگسالان وادار كند.

 

عروسك پوليشي

 

نقش عروسك پليشي بروي قوه تخيل كودك

از سوي ديگر كودكان در بازي‌هاي خود استعداد شان را در زمينهٔ تجريد و قدرت تخيل شان به نمايش مي‌گذارند. گاهي از عروسك پوليشي براي نمايش بجاي انسانها استفاده مي‌شود كه به آنها عروسك خيمه‌شب‌بازي يا عروسك نمايشي گفته مي‌شود. خيلي از بچه‌ها با عروسك خود ارتباط بر قرار مي‌كنند و با عروسك خود مثل يك آدمم زنده رفتار مي‌كنند.

 

عروسك پوليشي قيمت

 

تاثير عروسك پليشي

آنچنان كه اشاره گرديد عروسك پوليشي پلي ارتباطي ميان دنياي بزرگسالي و كودكي هستند كه از يكسو مي توانند محبت زا باشند و از سوي ديگر كودك را تحت جامعه پذيري اجتماع در آورند. عروسك ها با كاركردي كه براي انتقال معنا از دنياي بزرگسال به دنياي كودك ايفا مي كنند بصورت يك تمثال در مي آيند كه با ارائه يك نماد (جسم عروسك) كودك را به درك نشانه (معنا و مفهوم عروسك) سوق ميدهد.

 

خريد عروسك پوليشي

 

در ايراد خصوصيات دنياي كودك گفته شد كه وي ، دركي مقطعي و بر پايه ي تجربه را از موقعيت بيروني دارد و در كل هر آنچه كه احساس مي كند را واقعيت ميپندارد. عروسك پوليشي با توجه به اين كه نمونه اي كوچك شده از يك انسان است در واقع كودك را با يك انسان مواجه مي كند كه مي تواند حامل مضامين سبك پوشش ، سياق آراستگي ، فضاي علمي-تخيلي و ارزش گذاري اجتماعي و اخلاقي درك شود. بزرگسال براي اين عروسك را در اختيار كودك قرار ميدهد كه در قالب سرگرمي و گذران اوقات او را به كسب تجربه حصولي از واقعيت بيروني كشانده و دنياي بيرون را به زبان تمثيل براي دنياي كودكانه توضيح دهد . فلسفه اسباب بازي را بايد نشانه هايي از مضامين اخلاقي ، آموزشي ، زيبايي شناختي و اجتماعي دانست كه با ظرافتي خاص مي تواند كودك را در معرض آشنايي با محيط پيراموني بزرگسالان قرار دهد. با اهميت اين موضوع كه آموزش هاي دوران و سالهاي كودكي جزء آموزش هاي پايه و بنيادين در شكل گيري شخصيت اجتماعي و فردي كودكان است اينكه ما در ارزش گذاري خويش اولويت را به انتقال كدام مفهوم و معنا به كودك مي كنيم از نكات مهمي است كه مي تواند از يك عروسك پوليشي ، ابزاري كارآمد و مفيد ساخته و از ديگري يك اثر مخرب براي جريان شكل گيري شخصيت كودك.


برچسب: عروسك پوليشي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ آذر ۱۳۹۵ساعت: ۰۱:۵۷:۲۳ توسط:shabakema موضوع: